Blog Widget by LinkWithin

Τετάρτη 27 Απριλίου 2011

Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων? Ποιόν δουλεύουν?





Σε καταργήσεις φόρων προκειμένου να αυξηθεί η τουριστική κίνηση στα νησιά αναμένεται να προχωρήσει, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση, αφού πλέον τα εισιτήρια των πλοίων έχουν πάρει την ανιούσα.Οχι δεν τούς πιάσαν οι καλοσύνες τους απλά κάποιους απο τους φόρους έπρεπε να τους έχουν καταργήσει εδώ και δεκαετίες.Απλά τους καταργουν  τώρα που η κατάσταση με τις τιμές έχει φτάσει στο απροχώρητο και ήδη σε πολλά νησία δημιουργούνται κινήματα αντίδρασης απο κατοίκους που συνεχώς γιγαντώνονται.Κύριος σκοπός είναι, χωρίς να αναγκαστούν οι πλοιοκτήτες να μειώσουν το κέρδος τους, να προλάβουν τις αντιδράσεις και να μην την πατήσουν όπως με τα κινήματα "δεν πληρωνω" των διοδιών και των Μ.Μ.Μ,


Σύμφωνα με πληροφορίες, το όφελος στις τιμές των εισιτηρίων για κάθε επιβάτη, όχημα και φορτηγό από κάποιες καταργήσεις κρατήσεων υπέρ τρίτων θα είναι από 8% έως 12%, αρκεί όπως τονίζουν κύκλοι στο ΥΘΥΝΑΛ να υπάρξει συμφωνία των ακτοπλόων πως η μείωση αυτή θα λειτουργήσει προς όφελος του πολίτη.

Αυτό που εξετάζεται αυτή τη στιγμή είναι η κατάργηση του ΚΑΕΟ (Κεφάλαιο Ασφάλισης Επιβατών και Οχημάτων) που επιβαρύνει με 6,5% τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και αποδίδεται στο ΝΑΤ σε περίπτωση ναυαγίου ή ατυχήματος.

Σημειώνεται ότι τα πλοία των εταιρειών είναι ασφαλισμένα, για τους επιβάτες και τα οχήματα επιπλέον, σε μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες.

Επίσης, συζητείται η κατάργηση των αχθοφορικών τελών που σε ορισμένα νησιά επιβαρύνουν τον επιβάτη και το όχημα και είναι ξεχωριστά από τα εισιτήρια.

Για παράδειγμα, η επιβάρυνση σε λεμβουχικά και αχθοφορικά τέλη που εισπράττονται σε κάποια λιμάνια ανά επιβάτη είναι 0,55 λεπτά έως 1,09 ευρώ.

Επίσης, ένα άλλος τέλος που υπάρχει έως σήμερα είναι η λεγόμενη διαφυγούσα εργασία από εκφορτώσεις. Παλαιότερα, τα βαπόρια δεν έπαιρναν φορτηγά στο εσωτερικό τους και τα περισσότερα προϊόντα φορτώνονταν από εργάτες σε αυτά.

Οι εργάτες αυτοί πληρώνονταν από ειδικό τέλος που είχε οριστεί στα εισιτήρια το οποίο βέβαια υπάρχει έως σήμερα παρά το γεγονός ότι τα καράβια πλέον δεν χρειάζονται εργάτες για να φορτώνουν προϊόντα και στα πλοία μπορεί να μπαίνουν πολλά φορτηγά.

Για παράδειγμα, το τέλος διαφυγούσας εργασίας που επιβαρύνει ένα εισιτήριο φορτηγού μέχρι 5 τόνους από την Κρήτη για τον Πειραιά είναι 4% και 8% για φορτηγά πάνω από 5 τόνους.

Καμία αλλαγή στον ΦΠΑ

Αυτό βέβαια που σύμφωνα με πληροφορίες δεν πρόκειται να αλλάξει είναι ο ΦΠΑ, ο επίναυλος (σ.σ. είναι το ποσοστό του 3% επί του καθαρού ναύλου για τη μεταφορά επιβατών και οχημάτων στις τακτικές θαλάσσιες μεταφορές, ο οποίος αποδίδεται υπέρ ενός ταμείου για την ενίσχυση των άγονων γραμμών για την ακτοπλοΐα) και τα λιμενικά τέλη.

Το ΦΠΑ για τα εισιτήρια των επιβατών είναι 13% και 23% για τα οχήματα.

Σημειώνεται, επίσης, ότι κάθε επιβάρυνση που συμπεριλαμβάνεται στα εισιτήρια των επιβατών (ΝΑΤ/ΚΑΕΟ, ΟΛΠ, επίναυλος, λιμενικά τέλη) έχει ξεχωριστά ΦΠΑ 13% για τους επιβάτες και 23% για τα οχήματα.

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αντιδρούν για τέλη υπέρ τρίτων τα οποία τονίζουν ότι επιβαρύνουν τα εισιτήρια των επιβατών εδώ και χρόνια.Οστόσο οι ίδιες δέν χάνουν ευκαιρία κάθε χρόνο να αυξάνουν τις τιμές έχοντας κάνει το κόστος δυσβάσταχτο για τους νησιώτες αλλά και τους επισκέπτες.Φωνάζει ο κλέφτης δηλάδι.

Τι πληρώνουν οι επιβάτες

Ακολουθεί ένα παράδειγμα επιβάρυνσης εισιτηρίου για επιβάτη και ενός οχήματος στη γραμμή Πειραιάς -Πάρος:

Επιβάτης

Καθαρός ναύλος 24,06 ευρώ

ΦΠΑ ναύλου 3,13 ευρώ

ΝΑΤ-ΦΠΑ 1,77ευρώ

Επίναυλος+ΦΠΑ 0,82 λεπτά

ΟΛΠ+ΦΠΑ 0,65 λεπτά

Λιμενικό ταμείο+ΦΠΑ 0,68 λεπτά

Αχθοφορικά+ΦΠΑ 0,79 λεπτά

Ο επιβάτης πληρώνει 31,89 ευρώ, από τα οποία τα 7,83 ευρώ είναι οι κρατήσεις υπέρ τρίτων, 2,96 ευρώ η προμήθεια του τουριστικού πρακτορείου, 21,10 ευρώ η καθαρή είσπραξη της ακτοπλοϊκής εταιρείας.

Όχημα Ι.Χ.

Καθαρός ναύλος 52,23 ευρώ

ΦΠΑ ναύλου 13,39 ευρώ

ΝΑΤ+ΦΠΑ 4,66 ευρώ

Επίναυλος+ΦΠΑ 2,15 ευρώ

ΟΛΠ+ΦΠΑ 1,28 ευρώ

Λιμενικό Ταμείο+ΦΠΑ 1,79 ευρώ

Το όχημα πληρώνει 81,50 ευρώ, από τα οποία τα 23,27 ευρώ είναι οι κρατήσεις υπέρ τρίτων, 7,16 ευρώ η προμήθεια του τουριστικού πρακτορείου, ενώ η εταιρεία εισπράττει 51,07 ευρώ.



Φυσικά όπως είναι αντιλήπτο αυτές οι μείωσεις γίνονται για να μην αγγιχτούν τα κέρδη των εταιριών που όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος σε περιόδο κρίσης αύξησαν τις τιμές των εισιτηρίων.Η κυβέρνηση δεν έχει καμία διάθεση να τα βάλει μαζί τους και με το καρτέλ αισχροκέρδιας που έχουν δημιουργήσει.

H αλήθεια πάντως είναι οτι οι μειώσεις αυτές είναι ημίμετρα αφού οι ναυτιλιακές εταιρίες αυξάνουν κάθε σεζόν υπέρογκα τους νάυλους,κάνοντας το κόστος μεταφοράς δυσβάστακτο τόσο για τους επισκέπτες αλλά κυρίως για τους κατοίκους των νησιών.Ο ανταγωνισμός με εξέρεση 1-2 προορισμούς δέν υπάρχει καθώς οι εφοπλιστές έχουν συστήσει καρτέλ που κανένας υπουργός εδώ και χρόνια δεν έχει επιχειρήσει να σπάσει.Είναι χρόνια γνωστό οτι οι εταιρίες έχουν μοιράσει μεταξύ τους την πίτα των δρομολογίων και έχουν δημιουργήσει καρτέλ.Έλάχιστες είναι οι εξερέσεις όπως αυτή της Κρήτης και των δρομολογίων για Ιταλία που για διάφορους λόγους και λόγω πληθώρας επιλογών μετάβασης λειτουργεί ώς ενώς σημείου ο ανταγωνισμός πρως όφελος του επιβάτη.Σέ κάποια νησιά το κόστος του πλοίου έχει ελάχιστη διαφορά απ'αυτό του αεροπλανου.Ενδεικτικά τις ασυδοσίας των ακτοπλοικών εταιριών είναι τα παρακάτω  παραδείγματα:

ΙΤΑΛΙΑ VS ΙΚΑΡΙΑ
Για 20 ώρες ταξίδι απο Πάτρα για την Ιταλική Αγκώνα ένα Ι.Χ αυτοκίνητο πληρώνει 72 ευρώ για μετάβαση και 50 ευρώ για επιστροφή. ΣΥΝΟΛΟ 122 ΕΥΡΩ.! 

Για τον Έυδηλο Ικαρίας και 8ωρο ταξίδι όμως, ΣΕ ΕΠΙΔΟΤΟΥΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ δρομολόγιο* , για το ίδιο Ι.Χ ο οδηγός θα πληρώσει 80,50 ευρώ για μετάβαση και 80,50 για επιστροφή ΣΥΝΟΛΟ 161 ΕΥΡΩ!

Και σύνεχίζουμε με μερικά μόνο απο τα πολλά παραδείγματα αισχροκέρδιας του καρτέλ των ακτοπλοικών ....


ΙΤΑΛΙΑ VS ΣΑΜΟΣ
Πάτρα - Αγκώνα Αεροπορικά καθίσματα 63Ε μετάβαση 44Ε επιστροφή. ΣΥΝΟΛΟ 107 ΕΥΡΩ
Πειραιάς - Βαθύ Σάμου Αεροπορικά καθίσματα (οικονομικής θέσης) 53,50 μετάβαση 53,50 επιστροφη.ΣΥΝΟΛΟ 107 ΕΥΡΩ


ΚΡΗΤΗ VS ΜΥΚΟΝΟΣ
Πειραιάς - Ηράκλειο - Πειραιάς (8,5-9 ωρες) ΙΧ μετάβαση 62,0Ε επιστροφή 88,0Ε (!) ΣΥΝΟΛΟ 150 ΕΥΡΩ!

Πειραιάς - Μύκονος - Πειραιάς (5 ωρες) Ι.Χ μετάβαση 80,50 επιστροφή 80,50. 
ΣΥΝΟΛΟ 161 ΕΥΡΩ

*Όλες οι συγκρίσεις γίνονται ανάμεσα σε πλοία ίδιου τύπου 
**Επιδοτούμενη γραμμή σημαίνει οτι το Υπουργείο επιδοτεί την εταιρία για να κάνει αυτό το δρομολόγιο π.χ για Ικαρία, Σάμο,Κάσο κ.λ.π.Παρόλα αυτά οι εταιρίες προσθέτουν ενδιάμεσες στάσεις και έχουν και ακριβότερο εισιτήριο σε σχέση με άλλους μη επιδοτούμενους προορισμούς.Με λίγα λόγια τσεπώνουν τα λεφτά του δημοσίου,που είναι αρκετά που και άδειο να πάει το πλοίο η εταιρία δεν χάνει, για να πηγαίνουν π.χ Ικαρία - Φούρνους - Σάμο και οι εταιρίες μετατρέπουν  το δρομολόγιο σε Σύρο - Μύκονο - Ικαρία - Φούρνους - Σάμο...

Αυτό είναι ενα μικρό δείγμα τις έρευνας που έχει ξεκινήσει το patatanews για την κατάσταση της Ελληνικής ακτοπλοίας.Σύντομα περισσότερα...




1 σχόλιο:

  1. 560 ευρω δωσαμε 4 ατομα για Μυτιληνη μονο για εισιτηρια πηγαινε-ελα για να παμε που?? στο πατρικο μας σπιτι..... με τα ιδια θα πηγαιναμε 7 μερες εξωτερικο σε ξενοδοχειο...να πανε να γ@@@@ ολοι τους!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή