Κατά καιρούς, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ανακοινώνουν αλλαγές -συνήθως αυξήσεις- στις χρεώσεις των υπηρεσιών τους. Έτσι και φέτος, στις 15 Απριλίου, η Vodafone αποφάσισε να αυξήσει τα πάγια σε κάποια προγράμματα, να ανεβάσει τον ελάχιστο χρόνο χρέωσης στα 60" (180" για τα προγράμματα Unlimited!) και γενικά να κάνει διάφορες αλλαγές τις οποίες μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά εδώ. Και τις κάνει με το έτσι θέλω, χωρίς να πέφτει λόγος στους συνδρομητές της, πολλοί από τους οποίους δεσμεύονται από συμβόλαια τα οποία υπέγραψαν ενώ ίσχυαν διαφορετικές χρεώσεις.
Πακέτο... Ή μήπως όχι;
Για σκεφτείτε το λίγο. Αν εσείς μια ωραία ημέρα ξυπνήσετε και αποφασίσετε ότι θέλετε να πληρώνετε λόγου χάρη 10% φθηνότερα για τις κλήσεις σας, μπορείτε να το κάνετε; Η απάντηση είναι προφανώς όχι. Και γιατί; Διότι υπάρχει ένα συμβόλαιο που έχουν υπογράψει δύο πλευρές (εσείς και η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας) το οποίο προβλέπει κάποια συγκεκριμένα πράγματα τα οποία δεσμεύουν και τις δύο πλευρές. Αφού λοιπόν εσείς δεν μπορείτε να μεταβάλλετε με το έτσι θέλω τους όρους, γιατί να μπορεί η εταιρεία; Ε, λοιπόν, δεν μπορεί. Ή, τουλάχιστον, όχι χωρίς τη δική σας συγκατάθεση.
Ας τα πάρουμε από την αρχή. Ένα από τα χαρτιά που υπογράψατε όταν ξεκινήσατε ή ανανεώσατε τη συνδρομή σας, είναι οι "Γενικοί Όροι Παροχής Κινητών Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών" (κλικ εδώ για να τους διαβάσετε στο site της Vodafone). Στην παράγραφο 3 του εγγράφου αυτού, αναφέρονται οι υποχρεώσεις του συνδρομητή εφ' όσον θελήσει να διακόψει τη σύνδεσή του πριν λήξει το συμβόλαιο:
3.9 Σε περίπτωση που ο Συνδρομητής αποδεχθεί και λάβει προσφορά επιδότησης Εξοπλισμού και η παρούσα λυθεί ή γίνει, κατόπιν αίτησης του Συνδρομητή, αλλαγή του Προγράμματος Χρήσης ή μεταβίβαση Αριθμού Κινητής Τηλεφωνίας πριν από την πάροδο του χρονικού διαστήματος εντός του οποίου επέρχεται απόσβεση της συνολικής επιδότησης, οι μόνες υποχρεώσεις του Συνδρομητή θα είναι οι ακόλουθες:
* να επιστρέψει ποσοστό εκ του ποσού της συνολικής επιδότησης. Το ποσοστό αυτό θα είναι ανάλογο με το διάστημα που έχει παρέλθει από την ενεργοποίηση της Υπηρεσίας του Συνδρομητή στο Σύστημα και καθορίζεται με βάση τον πίνακα απόσβεσης επιδότησης που αναγράφεται στην Αίτηση Συνδρομής.
* να καταβάλλει άμεσα κάθε άλλη απαίτηση και ληξιπρόθεσμη οφειλή.
3.10 Σε περίπτωση που ο Συνδρομητής αποδεχθεί και λάβει προσφορά έκπτωσης (δωρεάν) παγίων και η παρούσα λυθεί ή πραγματοποιηθεί, κατόπιν αίτησης του Συνδρομητή, αλλαγή του Προγράμματος Χρήσης ή μεταβίβαση Αριθμού Κινητής Τηλεφωνίας πριν από την πάροδο του χρονικού διαστήματος εντός του οποίου επέρχεται απόσβεση της συνολικής προσφοράς, οι μόνες υποχρεώσεις του Συνδρομητή θα είναι οι ακόλουθες:
* να καταβάλλει άμεσα τα ποσά των δωρεάν παγίων, των οποίων έκανε χρήση, μειωμένα ανάλογα με το διάστημα που έχει παρέλθει από την ενεργοποίηση της Υπηρεσίας του Συνδρομητή στο Σύστημα, με βάση τον πίνακα απόσβεσης προσφοράς παγίων που αναγράφεται στην Αίτηση Συνδρομής.
* να καταβάλλει άμεσα κάθε άλλη απαίτηση και ληξιπρόθεσμη οφειλή.
Ωραία και λογικά όλα αυτά υπό κανονικές συνθήκες, αλλά η περίπτωση της αύξησης των χρεώσεων είναι κάπως διαφορετική, και προβλέπεται παρακάτω:
13.3 Σε περίπτωση τροποποίησης των συμβατικών όρων μονομερώς από τη VODAFONE ο Συνδρομητής έχει το δικαίωμα καταγγελίας της Σύμβασης αζημίως εντός τριάντα (30) ημερών από τη σχετική κοινοποίηση.
Ας το υπεραπλουστεύσω: εφ' όσον οι όροι του συμβολαίου αλλάζουν από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας χωρίς την εξασφάλιση της σύμφωνης γνώμης του συνδρομητή, αυτός έχει νόμιμο δικαίωμα να απαιτήσει την άμεση λύση του συμβολαίου του μέσα στις επόμενες 30 ημέρες. Και ακόμα καλύτερα, αζημίως! Δηλαδή χωρίς να υποχρεούται να πληρώσει πάγια ή να επιστρέψει τυχόν συσκευές επιδότησης που του προσέφερε η εταιρεία για να τον δελεάσει! Jackpot!
Fight for your right
Ο όρος 13.3 εκτός από τους Γενικούς Όρους, αναγράφεται και στο τέλος κάθε ανακοίνωσης μεταβολής χρεώσεων, όπως είναι υποχρεωτικό από το νόμο. Το πρόβλημα είναι πως οι εταιρείες κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους έτσι ώστε οι συνδρομητές τους να μην ενημερωθούν. Κάποιος χρήστης στο forum του adsl.gr, γράφει χαρακτηριστικά: «Το 95% των πελατών της vodafone δε θα πάρουν χαμπάρι τις αλλαγές των χρεώσεων. Διότι, πολύ έξυπνα, η εταιρία δεν έχει βάλει τη σχετική ανακοίνωση με το που μπαίνεις στο site, αντίθετα, ο υποψιασμένος συνδρομητής πρέπει να την αναζητήσει στο Vodafone -> Vodafone Ελλάδας -> Media Center -> Ανακοινώσεις. Αλήθεια, ποιός πρόκειται να μπει εκεί; Στα δε quick links που έχει κάτω-κάτω σε όλες τις σελίδες, πολύ έξυπνα υπάρχει μόνο το "Δελτία Τύπου" όπου ανακοινώνουν όλο καμάρι το πρόγραμμα τηλεϊατρικής και mobile tv και όχι τις αυξήσεις. Η ανακοίνωση περί αυξήσεων αναρτήθηκε στις 15/4. Οι αλλάγες θα ισχύσουν από 23/5 που σημαίνει ότι, ο πελάτης θα δει το λογαριασμό του αρχές Ιουνίου. Μέχρι τότε θα έχει παρέλθει το διάστημα του ενός μηνός και το πουλί θα έχει πετάξει».
Υπάρχουν και πιο απτά παραδείγματα για τις προθέσεις των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας στο συγκεκριμένο θέμα. Την πρώτη φορά που διάβασα για αυτό το θέμα (στο blog του φανταστικού Waste), έψαξα σε διάφορα forums και διάβασα μαρτυρίες συνδρομητών που είχαν κάνει διακοπή συμβολαίου επικαλούμενοι τα παραπάνω. Κ¨αποιοι από αυτούς αναφέρουν πως οι εκπρόσωποι των εταιρειών τους ενημέρωσαν αρχικά πως προκειμένου να διακόψουν το συμβόλαιό τους πρέπει να ακολουθήσουν τις διαδικασές που περιγράφονται στην παράγραφο 3 (ή την αντίστοιχη παράγραφο, ανάλογα με την εταιρεία). Χρειάστηκε οι ίδιοι οι συνδρομητές να επιμείνουν και να υποδείξουν την περίπτωση της μονομερούς τροποποίησης των όρων στους υπεύθυνους, για να τους πουν τελικά "δίκιο έχετε" και να γίνει η διακοπή χωρίς κυρώσεις (δείτε σχετικά εδώ).
Αν οι μαρτυρίες είναι αληθινές -που φαίνεται να είναι-, αυτό που το φτωχό μου μυαλό αντιλαμβάνεται είναι πως οι εταιρείες προσπαθούσαν να εξαπατήσουν τους συνδρομητές τους.
Και κάτι νέο
Η ανακοίνωση της Vodafone για τις νέες αυξήσεις αναγράφει κι αυτή τον όρο 13.3, αλλά με μία διαφοροποίηση:
«Δυνάμει των ανωτέρω αυξήσεων οι συνδρομητές των αντίστοιχων προγραμμάτων έχουν το δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασής τους αζημίως (εξαιρείται τυχόν επιδότηση συσκευής), εντός ενός μηνός από τη δημοσίευση της παρούσας ανακοίνωσης.»
Το κείμενο της παρένθεσης φαίνεται να προστέθηκε ειδικά για αυτούς τους συνδρομητές που είναι ενήμεροι για τα νομικά τους δικαιώματα και θέλουν να διακόψουν το συμβόλαιό τους κρατώντας τη συσκευή τους. Το θέμα όμως είναι, πως στους όρους που υπάρχουν και στο επίσημο site της Vodafone αλλά και στα χαρτιά που έχουν υπογράψει οι συνδρομητές (τουλάχιστον οι παλιότεροι όπως εγώ, δεν ξέρω αν πλέον ο όρος έχει αλλάξει και στα νέα συμβόλαια), το κείμενο αυτό δεν υπάρχει!
Η λογική λέει πως αυτό που ισχύει, είναι το κείμενο που φέρει τις υπογραφές των συμβαλλόμενων και όχι η νέα διαφοροποιημένη διατύπωση. Έχω ήδη επικοινωνήσει με το νομικό τμήμα της Vodafone ζητώντας εξηγήσεις, τις οποίες είπαν πως θα μου δώσουν σε εύλογο χρονικό διάστημα -ζήτησα να ενημερωθώ πριν τις 15 Μαΐου, που εκπνέει το δικαίωμά μου να διακόψω το συμβόλαιό μου επικαλούμενος τον όρο 13.3.
Είδωμεν...
ΥΓ1: Απ' όσο γνωρίζω, οι ίδιοι όροι ισχύουν και για τις υπόλοιπες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας -μην το πάρετε τοις μετρητοίς όμως, τσεκάρετέ το για σιγουριά. Και αν μπείτε στον κόπο, ενημερώστε και τους υπόλοιπους στα σχόλια.
ΥΓ2: Οι εταιρείες δεν ενημερώνουν τους συνδρομητές τους για τις μονομερείς αυξήσεις που κάνουν. Τις αναρτούν στο διαδίκτυο χωρίς ειδοποίηση και όποιος τις είδε, τις είδε. Οι σελίδες όπου ανακοινώνονται οι αλλαγές είναι εδώ για Cosmote, εδώ για Vodafone και εδώ για Wind. Ρίχνετέ τους καμιά ματιά, αραιά και πού.
ΥΓ3: Δεν είναι δυνατόν να πρέπει να ελέγχει ο κάθε συνδρομητής το site της εταιρείας του για τυχόν αυξήσεις κάθε τόσο. Προτείνω να οργανωθούμε και να απαιτήσουμε κάτι που φαντάζει αυτονόητο: όποτε γίνονται τέτοιες αλλαγές, οι εταιρείες να υποχρεούνται να ενημερώνουν τους ενδιαφερόμενους συνδρομητές τους με ένα απλό SMS. Περιμένω προτάσεις...
πηγή salata tv
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου