Blog Widget by LinkWithin

Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2013

Θέατρο: «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν» του Μπέρτολτ Μπρεχτ

 
Με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Γκαίτε

Πώς μπορεί να είναι κανείς καλός όταν γύρω του είναι όλα τόσο ακριβά;
Το παραπάνω ερώτημα του Μπρεχτ θα στοιχειώνει για πάντα την ηθική μας και μια ικανότατη και πολυτάλαντη νέα σκηνοθέτης, η Κατερίνα Ευαγγελάτου, αναλαμβάνει να μας το υπενθυμίσει. Στον Καλό άνθρωπο του Σετσουάν (έργο γραμμένο την περίοδο 1926-1941), οι θεοί εντοπίζουν τον μοναδικό καλό άνθρωπο στη Γη: μια πόρνη στην επαρχία Σετσουάν της Κίνας. Οι θεοί ανταμείβουν την καλοκάγαθη Σεν Τε με ένα αξιοπρεπές χρηματικό ποσό κι εκείνη ανοίγει ένα μικρό καπνοπωλείο. Προκειμένου να αντιμετωπίσει τους συμπολίτες της που την εκμεταλλεύονται, η Σεν Τε εφευρίσκει ένα alter ego, έναν υποτιθέμενο εξάδελφο, τον μοχθηρό Σουί Τα, παίρνοντας τη μορφή του όποτε οι περιστάσεις το απαιτούν. Πόσο καιρό, όμως, θα αντέξει να παίζει αυτόν το διπλό ρόλο; «Η Σεν Τε πρέπει να παιχτεί από μιαν ηθοποιό πρώτης τάξεως. Μόνο μια ευφάνταστη καλλιτέχνης μπορεί να παίξει έναν καλό άνθρωπο»: η κύρια απαίτηση του Μπρεχτ μοιάζει να εκπληρώνεται στην περίπτωση της εκρηκτικής Στεφανίας Γουλιώτη που ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

•    Η Βέρα Ζαβιτσιάνου, η Αλέκα Παΐζη, η Νίκη Τριανταφυλλίδη και η Άννα Κοκκίνου είναι ορισμένες από τις Ελληνίδες ηθοποιούς που έχουν ερμηνεύσει στο παρελθόν το διπλό ρόλο Σεν Τε / Σουί Τα, έναν από τους σημαντικότερους του παγκόσμιου δραματολογίου.

•    Η Σεν Τε / Σουί Τα, όπως και οι περισσότεροι γυναικείοι ρόλοι στα έργα του Μπρεχτ, γράφτηκε για να ερμηνευθεί από την τρίτη σύζυγό του, την ηθοποιό Helene Weigel, «μούσα», συνεργάτιδα και σύντροφό του μέχρι το τέλος της ζωής του.

•    «Διασχίζαμε την πάλη των τάξεων αλλάζοντας χώρες πιο συχνά παρά παπούτσια» έγραφε ο Μπρεχτ για τη μακρόχρονη εξορία του στην Ευρώπη, την Ασία και την Αμερική. Κι όμως, κατά τη διάρκεια της οκταετούς περιπλάνησής του μακριά από τη Γερμανία, ολοκλήρωσε τα σπουδαιότερα έργα του, ανάμεσά τους τη Μάνα Κουράγιο (1938), τον Καλό άνθρωπο του Σετσουάν (1941) και τον Κύκλο με την κιμωλία (1945).

•    Ο κορυφαίος Γερμανός σκηνοθέτης Peter Stein ήταν από τους πρώτους που αναγνώρισαν το εκρηκτικό ταπεραμέντο της Στεφανίας Γουλιώτη και εμπιστεύτηκε την άγνωστη τότε και νεότατη ηθοποιό για το ρόλο της Ηλέκτρας στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή, την οποία σκηνοθέτησε το 2007 στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Η ερμηνεία της άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις, κάτι που ισχύει και για τη μετέπειτα πορεία της. Σημειώστε πως, εκτός από ηθοποιός είναι και ακροβάτισσα με ικανότητες επαγγελματία!

•    Η Κατερίνα Ευαγγελάτου, απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, με σπουδές στο τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στη σκηνοθεσία θεάτρου στο Πανεπιστήμιο Middlessex του Λονδίνου με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση, ενώ φοίτησε και στην περίφημη Ρωσική Ακαδημία Θεατρικής Τέχνης GITIS της Μόσχας. Το Δεκέμβριο του 2009 τιμήθηκε από την Ένωση Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών με το Βραβείο Νέου Δημιουργού για τη σκηνοθεσία της στα έργα Wolfgang και Η Λέσχη της Αυτοκτονίας. Το Σεπτέμβριο του 2011 τιμήθηκε με το Έπαθλο «Ελευθερία Σαπουντζή» για τις σκηνοθεσίες της κατά την περίοδο 2009-2011.

•    Συμφοιτήτριες και φίλες από τα χρόνια της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, η Στεφανία Γουλιώτη και η Κατερίνα Ευαγγελάτου έχουν συνεργαστεί και στο παρελθόν με αξιοσημείωτη επιτυχία. Η Ερωτευμένη νεκρή του Τεοφίλ Γκωτιέ, σε σκηνοθεσία της Ευαγγελάτου (Αμφι-θέατρο, 2007), χάρισε στη Γουλιώτη το σημαντικό βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για το ρόλο ενός ερωτευμένου… βαμπίρ!

•    Ο Σταύρος Γασπαράτος έχει συνεργαστεί ξανά με τη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, στην πολύ επιτυχημένη παράσταση Επτά θανάσιμα αμαρτήματα, με την Αγγελική Στελλάτου.
Κείμενο: Bertolt Brecht
Μετάφραση: Άννυ Κολτσιδοπούλου

(Πρόλογος: Η παράσταση ξεκινά με κείμενο γραμμένο από την Κατερίνα Ευαγγελάτου και τους ηθοποιούς. | Επίλογος: Η παράσταση τελειώνει με θραύσματα από τρία ποιήματα του Μπέρτολτ Μπρεχτ: «Πολλοί λατρεύουνε την τάξη», «Για τον φτωχό Μπ. Μπ.» και «Άλλαξε τον κόσμο: το ’χει ανάγκη».)

Σκηνοθεσία - Δραματουργική επεξεργασία - Επεξεργασία Μετάφρασης: Κατερίνα Ευαγγελάτου
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Κίνηση: Πατρίσια Απέργη
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Ειδικά εφέ: Μιχάλης Σαμιώτης

Ερμηνεύουν (αλφαβητικά): Στεφανία Γουλιώτη (Σεν Τε/ Σουι Τα), Αλεξάνδρα Λέρτα (Γυναίκα, Ιδιοκτήτρια Μι Τσου), Δαυίδ Μαλτέζε (Μαραγκός, Αστυνομικός, Γέρος), Νικόλας Παπαγιάννης (Άντρας, Τρίτος Θεός, Γιανγκ Σουν), Μαρία Παρασύρη (Χήρα Σιν, Κουνιάδα, Δεύτερος Θεός), Όμηρος Πουλάκης (Πρώτος Θεός, Κουνιάδος, Κουρέας Σου Φου), Νάνσυ Σιδέρη (Ανιψιός, Κυρία Γιανγκ, Γριά), Σωτήρης Τσακομίδης (Βανγκ, Παππούς, Ιερέας)

Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Βλάχου
Β' βοηθός σκηνοθέτη: Αφροδίτη Κατερινοπούλου
Βοηθός σκηνογράφου: Μάρω Τσάγκα

Κατασκευή σκηνικού: Π. Καραβάς Α.Β.Ε.Τ.Ε
Ζωγραφική σκηνικού: Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος
Κατασκευή καθισμάτων: Ε. & Ι. Κουμπής Ο.Ε.  
Κατασκευή γυναικείων κοστουμιών: Μαρία Διαμάντη, Λία Βασιλάκου
Επιμέλεια μακιγιάζ: Αλεξάνδρα Μυτά
Υπεύθυνη φροντιστηρίου: Ράνια Καπετανάκη

Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

Εκτέλεση Παραγωγής: Polyplanity productions
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρία Δούρου, Γιολάντα Μαρκοπούλου
Βοηθός παραγωγής: Τζέλλα Χριστοπούλου

 Παραστάσεις καθημερινά εκτός Δευτέρας & Τρίτης

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου